De provincie Drenthe heeft naar aanleiding van 2 rechtzaken een brief geschreven naar de gemeenten
Naar aanleiding van een rechtzaak van NatuurAlert en een rechtzaak van de Natuurbeschermingswacht heeft de commissaris van de Koning alle gemeenten de volgende
brief gestuurd:
aan: het college van Burgemeester en Wethouders van Meppel
datum: 14 april 2022
kenmerk: 15/5.4/2022000602
onderwerp: Evenementen in relatie tot natuur in Drenthe
getekend: Commissaris van de Koning (CvK), J. Klijnsma
In de brief staat:
"
Hoe zit het bij een evenementenvergunning?
"
Een evenementenvergunning is geen toestemming op grond van de Wabo. Ten aanzien van evenementenvergunningen op grond van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) geldt dan ook op grond van de wet geen verplichte aanhaking en bijbehorende onderzoeksplicht naar de Wnb zoals bij Wabo-vergunningen. Dit betekent echter niet dat de burgemeester geen onderzoek hoeft te doen naar de effecten van het evenement voor de natuur. Uit recente uitspraken van de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Nederland (ECLl:NL:RBNNE:2022:697 en ECLl:NL:RBNNE:2022:270) blijkt dat er in de meeste gevallen wel een onderzoek gedaan moet zijn voordat de burgemeester een evenementenvergunning kan verlenen."
De brief is ook in te zien op de website van de provincie Drenthe (
hier).
De eerste genoemde rechtzaak
ECLI:NL:RBNNE:2022:697:
- verzoek van van de Natuurbeschermingswacht
- betreft: evenementenvergunning voor Off Road Rit voor motoren
- deskundige H. Baptist
- motorcrossevenement MC80 in de Wolden mag niet doorgaan omdat:
- geen inspraakmogelijkheden is geboden (Aarhus)
- ontbreken onderzoek natuurgevolgen
De tweede genoemde rechtzaak:
ECLI:NL:RBNNE:2022:270:
- verzoek van NatuurAlert
- betreft: aanleg MTB-route
- deskundige H. Baptist
- aanleg mag niet doorgaan:
- onjuiste voorbereidingsprocedure gevolgd (Aarhus)
- "Project in de zin van de Wnb zonder dat een vvgb is aangevraagd of een afzonderlijke Wnb-aanvraag is ingediend bij GS op basis van een ondeugdelijke voortoets"
- "Afdeling 3.4 van de Awb is in Wabo echter niet van toepassing verklaard op elke voorbereiding van een omgevingsvergunning en evenmin is op andere wijze in de Wabo voorgeschreven dat bij de totstandkoming van elke omgevingsvergunning inspraak wordt geboden. Omdat niet dwingend is voorgeschreven dat een bestuursorgaan inspraak biedt voordat beslist wordt op een aanvraag voor een omgevings-vergunning, is artikel 6, vierde lid, van het Verdrag van Aarhus op dit punt niet correct geïmplementeerd."